English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
اخلاق زیست خانوادگی بهترین مبنای قضاوت اخلاقی در زمینه کودک همسری است

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در همایش کودک همسری خانه اندیشمندان علوم انسانی: اخلاق زیست خانوادگی بهترین مبنای قضاوت اخلاقی در زمینه کودک همسری است.

 

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، دکتر محمود عباسی – استاد دانشگاه و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در همایش کودک همسری خانه اندیشمندان علوم انسانی که با همکاری کمیته زنان انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد در سخنرانی خود با عنوان ازدواج های زودهنگام از منظر زیست خانوادگی با اشاره به تحولات اجتماعی و تغییر رویکردها تأکید کرد: در حوزه اخلاق ما با دوران گذار و تغییر نگرش اخلاق فردی به اخلاق اجتماعی مواجهیم و برای صیانت از حقوق مردم در زمینه مسائل اجتماعی روز به روز دامنه حقوق عمومی و مداخله دولت ها گسترش می یابد. یکی از وجوه بارز این عرصه را می توان در حوزه خانواده جستجو کرد. به همین دلیل باید موضوع را از منظر اخلاق زیست خانوادگی مورد بررسی قرار داد. در پرتو این نگاه، اخلاق فردی در خانواده نیز جایگاه خود را به اخلاق اجتماعی داده است. به همین دلیل هم اعتقادد داریم که در خانواده، والدین، فرزندان و اعضای خانواده باید به زیست مشترک خود در خانواده بنگرند و در پرتوی این نگاه هیچکس به تنهایی  احساس نمی کند که باید تصمیم بگیرد.

برای استحکام خانواده و مدیریت آن از نظر اخلاقی همه مسئولند. همچنان که در سطح اجتماع نیز بسیاری از مسائل اینگونه اند؛ همانند محیط زیست که همه باید برای صیانت از آن احساس مسئولیت  کنند. این احساس مسئولیت جمعی و همگانی در اجتماع شاخصه زندگی در جامعه امروزی است. بنابراین اخلاقیات نیز همانند دیگر پدیده های اجتماعی با این رویکرد مورد توجه است. وی افزود بر اساس معیارهای چهارگانه اخلاق زیستی که عبارتند از اصل استقلال و خود مختاری، اصل سودمندی، اصل ضرر نرساندن و اصل عدالت ازدواج های زودهنگام را باید با لحاظ زمینه های فرهنگی، جامعه شناختی و روانشناختی مورد بررسی قرار داد. در بررسی ازدواج های زودهنگام در پرتو اخلاق زیست خانوادگی این سوال مطح است که آیا این نوع ازدواج ها با اصل های خودمختاری، سودمندی و ضرر نرساندن انطباق دارد و مصالح عالیه کودکان و کرامت انسانی که خود از اصول بنیادین اخلاق اند سازکار است؟ ما باید در یک فضای علمی و بدون پیش فرض های خود ساخته این مباحث را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: استحکام خانواده در پرتو اخلاق رقم می خورد و ضمانت اجراهای قانونی هرگز نمی توانند جایگاه اخلاق را تصاحب کنند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/08/29 - 9:15
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک