English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
کارگاه تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران "کارگاه تخصصی اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی" در تالار همایش­ های پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. در این کارگاه تخصصی که با حضور اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه و بیمارستان طالقانی برگزار شد دکتر محمود عباسی –دبیر کارگاه و رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در زمینه حقوق و اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی انجام برخی طرح­ های تحقیقاتی تکراری که به هدر رفتن سرمایه­ های ملی می­ انجامد و آثار و نتایجی هم برای مردم و جامعه به دنبال ندارد را غیر اخلاقی عنوان کرد و با اشاره به سیاست­ ها و برنامه­ های راهبردی نظام سلامت که همه فعالیت­ های مراکز تحقیقاتی و دانشگاه­ های علوم پزشکی را از دریچه مقالات آی. اس. آی و پابمد می­ بینند تأکید کرد از نظر اخلاقی باید بررسی کنیم این تحقیقات تا چه میزان در زندگی مردم و تحولات علمی جامعه ایرانی اثرگذار است.

وی افزود: تجربه نزدیک به دو دهه حضور اینجانب در ده­ ها کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه­ ها و مراکز تحقیقاتی نشان می­ دهد که تعداد قابل توجهی از طرح­ ها تکراری، سطحی و بی نتیجه است و جز هدر رفت سرمایه­های ملی نتیجه­ ای به دنبال ندارد. برخی پروپوزال طرح­ هایی که در دانشگاه­ ها و مراکز تحقیقاتی انجام می­ شود مربوط به دهه هفتاد قرن بیستم میلادی است و لازم است که سیاستگذاران و برنامه ریزان عرصه بهداشت و درمان با نگاه و رویکرد اخلاقی به واکاوی این مسائل بپردازند.

در این کارگاه تخصصی یک روزه آقایان دکتر مهرزاد کیانی، دکتر سید علی انجو و خانم­ ها دکتر شبنم بزمی و دکتر لیلا افشار در زمینه­ های مختلف اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/01/19 - 10:45
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک