English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تروریستی خواندن سپاه مغایر با مقررات بین الملل است

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و اموربین الملل وزارت دادگستری گفت: تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط رئیس جمهوری آمریکا مغایر تمام اصول و مقررات بین‌الملل است، زیرا سپاه واحد رسمی نظامی ایران و یکی از اجزای مهم نظام حکومتی ایران است.

 

محمود عباسی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از طرفی این اقدام آمریکا اقدامی علیه حاکمیت ایران است. برخی نباید تصور کنند که این اقدامی در مخالفت با یک جناح سیاسی در ایران است، سپاه نهادی انقلابی و برآمده از متن و بطن مردم انقلابی ایران است و مورد حمایت تمامی اقشار مردمی می باشد .
وی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمترین و موثرترین نیروی مبارزه با گروه‌های تروریستی دست پرورده ایالات متحده و متحدانش در منطقه است، اظهار داشت: نیت شوم آمریکایی ها ناشی از درماندگی آنها در برابر قدرت روز افزون سپاه پاسداران و خنثی شدن برنامه‌ها و طرح‌های مخربشان توسط سپاه است .
عباسی افزود: با توجه به مزایای محدود تروریست نامیدن سپاه پاسداران برای آمریکا، به نظر می‌رسد دولت ترامپ دو هدف عمده از این اقدام داشته باشد. نخست تحریک کردن ایرانیان برای دست زدن به اقداماتی که برجام را تخریب کند و احتمال برخوردهای نظامی با این کشور را بالا ببرد و دوم اینکه با استفاده از تهدید تعقیب قانونی، فشار بیشتری بر حتی معاملات تجاری مشروع با ایران وارد کند. البته خوش خدمتی ترامپ در مقابل نتانیاهو در آستانه انتخابات را هم نمی توان نادیده گرفت .
معاون حقوق بشر وزارت دادگستری در مورد واکنش مجلس شورای اسلامی به اقدام آمریکا، گفت: 205 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تمامی فراکسیون ها و احزاب مختلف به عنوان نمایندگان ملت موضع خود را صریحا اعلام کرده و در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرده‌اند .
وی افزود: اقدام هماهنگ نمایندگان در پوشیدن یونیفرم سپاه نیز اقدامی وحدت طلبانه بود که اتحاد تمامی جناح های فکری مجلس در برابر دشمن را نشان داد. همانطور که اشاره شد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی نظامی رسمی است و هرگونه اقدام برای قرار دادن نام این نهاد انقلابی در لیست گروه های تروریستی بدعتی خطرناک در عرصه بین‌المللی است. این اقدام آمریکا در عرصه بین المللی بی سابقه و برخلاف قواعد بین المللی است و مطمئنا اقدام متقابل و جدی جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت .
عباسی، عمل متقابل را موضوعی پذیرفته شده در حقوق بین الملل دانست و افزود: طبیعی است که ایران نیز اقدام متقابل کرده و ارتش آمریکا را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند. باتوجه به اینکه نیروی قدس سپاه و نیروی سنتکام آمریکا (همتای نیروی قدس) از مؤثرترین واحد‌های نظامی در منطقه هستند، چنین روندی احتمال تشدید تقابلات منطقه‌ای بین 2 کشور را افزایش خواهد داد .
وی در مورد تقابل احتمالی سپاه و آمریکا در منطقه اظهار داشت: واحدهای نظامی کشورهایی که دچار بحران هستند و مجبورند با ارتش هر دو کشور همکاری موازی داشته باشند، با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد؛ ضمن اینکه کارآمدی‌شان در مقابله با تهدیدات کاهش خواهد یافت. با این اقدام آمریکا هیچ شانسی برای چنین همکاری‌هایی یا حتی همکاری غیرمستقیم برای مقابله با گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده نخواهد ماند .
عباسی در مورد مخالفان طرح ترامپ در داخل آمریکا نیز گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که کارشناسان ارشد پنتاگون، نیروی سنتکام، سازمان‌های امنیتی و وزارت خارجه آمریکا با این تصمیم مخالف هستند .
وی افزود: نظامیان آمریکایی به خوبی از عواقب این خطای راهبردی دولتمردانشان و تبعات مقابله به مثل جمهوری اسلامی آگاه هستند و بهتر از هر کسی می دانند که با این اقدام، ضریب امنیت پایگاه‌های نظامی آنها در کشورهای منطقه و همچنین مرکز فرماندهی آنها (سنت کام) به شدت کاهش خواهد یافت و ریسک آسیب پذیری آنها به شدت بالا خواهد رفت .
عباسی گفت: ظاهرا طبق گفته های مقامات آمریکایی این تصمیم تمام اعضای سپاه را از ورود به خاک آمریکا منع می کند و این ویژگی باعث خواهد شد تمام ایرانیانی که خدمت سربازی خود را در سپاه گذرانده اند از ورود به آمریکا منع شوند؛ مشخصا این اقدام آمریکا مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی در رابطه با حق آزادی رفت و آمد، و همچنین منع بازداشت خودسرانه افراد می باشد .
وی افزود: سپاه پاسداران پیش از این نیز تحت برخی قوانین مرتبط با فعالیت‌های تروریستی مشمول تحریم‌های زیادی شده بود. این قوانین پیامدهای ثانویه وسیعی در حوزه تحریم دارند. به عنوان مثال تمام اشخاص و نهادهایی که با سپاه روابط اقتصادی داشته باشند یا خدمات مالی و تسهیل معاملات آن را مهیا کنند، تحت تحریم قرار می‌گیرند. همانطور که می دانید خود مقوله تحریم ها نیز مغایرت صریح با موازین حقوق بشر دارد .
عباسی ادامه داد: تبعات و اثرات تحریم های آمریکا به طور مستقیم روی مردم ایران است. آمریکا که همواره خود را مدعی حقوق بشر در دنیا معرفی می کند با این اقدامات سیاسی و ضدحقوق بشری خود تمامی معیارهای حقوق بشری را جا به جا کرده است. رفتارهای دوگانه آمریکا در زمینه حقوق بشر، کاریکاتوری از حقوق بشر را در عرصه بین الملل به نمایش گذاشته است .

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/01/23 - 11:4
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک