English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
پیش نویس لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز تدوین شد

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر وزیر دادگستری از تدوین پیش نویس لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز خبر داد و گفت: اجرای این لایحه هیچ بار مالی برای دولت ندارد و می تواند به صورت طرح نیز در مجلس مطرح شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری به نقل از ایرنا، محمود عباسی روز شنبه در همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت افزود: حفظ کرامت انسانی فصل الخطاب اخلاق پزشکی است هیچ کس حق ندارد با رفتار خود موجبات نقص کرامت هیچ انسانی را فراهم کند و مهمترین محور لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز حفظ کرامت انسانی است.

وی گفت: برای تدوین پیش نویس این لایحه مطالعات مفصلی در مورد اصول حمایت از این بیماران در کشورهای مختلف انجام شده حتی اصول بین المللی حمایت از این بیماران در ایران ترجمه و همه اسناد بین المللی در این مورد در یک مطالعه تطبیقی بررسی شده است.

عباسی افزود: یکی از محورهای مهم این لایحه توجه به آموزش مبتلایان به ویروس ایدز است، در این زمینه کوتاهی هایی داشته ایم که باید جبران شود. حتی عده ای می گویند این افراد چه نیازی به آموزش دارند اما آموزش و تحصیل حق آنان است و هیچ کس حق ندارند مانع از تحصیل این افراد شود.

معاون وزیر دادگستری گفت: اگر والدین یا مسئولان در زمینه آموزش مبتلایان به ویروس ایدز کوتاهی کنند، مرتکب جرم شده اند و قابل مجازات است. اخراج و ممانعت از تحصیل در مدرسه قابل تعقیب است.

وی افزود: مبتلایان به ایدز مثل همه مردم حق استخدام، مسافرت، مهاجرت و حتی پناهندگی دارند و انجام این امور نباید به انجام آزمایش مشروط شود.

وی گفت: مساله مهم دیگر حفظ محرمانگی اطلاعات این افراد است که یک اصل قانونی و شرعی است و باید مورد توجه قرار گیرد، معافیت از خدمت نظام وظیفه حمایت های خانوادگی از این افراد و حق دریافت خدمات حقوقی و قضایی و نیز حق دریافت خدمات بهداشتی و درمانی از جمله حقوق عامه این افراد است که در پیش نویس لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز مورد توجه قرار گرفته است.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/09/11 - 14:29
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک