English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
کرامت انسانی مبنای حمایت از افراد دارای معلولیت

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی استاد دانشگاه و معاون حقوق بشر وزیر دادگستری که به مناسبت سوم دسامبر روز جهانی حمایت از افراد دارای معلولیت در چارچوب کرسی های علمی ترویجی دانشگاه مفید قم در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه سخن می گفت: کرامت انسانی را مبنای حمایت از افراد دارای معلولیت دانست و تأکید کرد اولین گام در حمایت از افراد دارای معلولیت پاسداشت کرامت انسانی آنهاست. یکی از رسالت های مهم و اساسی ما در چارچوب کرسی های نظریه پردازی و کرسی های علمی ترویجی تولید ادبیات حقوق همسنج با شخصیت افراد دارای معلولیت و گفتمان سازی مبتنی بر کرامت انسانی است. درگام نخست قانونگذار رسالت این وظیفه مهم را بر دوش می کشد که باید از استخدام واژگان و اصطلاحاتی که مغایر با شئونات و کرامت انسانی است اجتناب ورزد که از تعهدات بین المللی ماست. استفاده از واژگان معلول برای توانخواهان، جنون، دیوانه، سفیه در قوانین و مقررات توهین به کرامت انسانی افراد است و قانونگذار مکلف به اصلاح آن است. هر چند استفاده از اصطلاح افراد دارای معلولیت نسبت به معلولان یک گام به جلو و در راستای کرامت انسانی است اما شایسته است پا را از این هم فراتر نهیم و بگوییم افراد توانخواه ، معلولیت بیماری، ناتوانی و ضعف نیست هم چنانکه سازمان بهداشت جهانی از تعریف پیشین خود درباره سلامتی که آن را فقدان بیماری می پنداشت عدول کرده و اکنون به ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت می پردازد ما در زمینه توانخواهان نیز باید با الفاظ و اصطلاحات کرامت آمیز سخن بگوییم.
وی افزود با تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال 1397 و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حمایت از افراد دارای معلولیت گام های مثبت و ارزشمندی برای حمایت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیر بنایی از افراد دارای معلولیت برداشته شده اما در مقام اجرا با چالش های جدی مواجهیم؛ قوانین برای اجرا شدن تصویب می شوند و زینت بخش کتابها و مجالس نیستند . انتظار می رود که سالروز جهانی حمایت از افراد دارای معلولیت نوید بخش اجرای کامل قوانین و مقررات مربوط به افراد دارای معلولیت باشد. در این نشست که به همت دانشگاه پردیس فارابی قم، معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، انجمن علمی حقوق کودک ایران، مؤسسه مبارزه با فقر کودکان و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک برگزار شد برخی اساتید دانشگاه پردیس فارابی و دانشگاه مفید به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/09/17 - 10:40
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک