English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
وبینار تخصصی  حقوق و اخلاق پرستاری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی  وبینار تخصصی  حقوق و اخلاق پرستاری به همت شورای اخلاق دانشگاه و مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی و با حضور دکتر محمود عباسی- دبیر شورای اخلاق دانشگاه و خانم دکتر فریبا برهانی – معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی برگزار شد.  چکیده سخنرانی های وبینار به شرح ذیل است:

اخلاق شاخه ای از حکمت عملی است حکمت عملی دانشی است که در باره افعال اختیاری و تحت قدرت انسان گفتگو می کند. اخلاق بیان می کند که کدام فعل خوب است و کدام فعل  بد است و نهادی برای کنترل رفتار و هدایت آن به سمت کمال است.

علم اخلاق دارای دو وجه است: اخلاق نظري که وظيفه آن مطالعه­ي صفات و اعمال اخلاقي و پاسخ به سؤالات و استدلال در مورد خوبي يا بدي اعمال است و اخلاق کاربردی که تلاشي عملي براي رسيدن به وضعيت اخلاقي مطلوب و دستيابي به فضايل اخلاقي است. اخلاق پرستاری شاخه اي از اخلاق کاربردي است که به تشخيص, تجزيه و تحليل و حل مسائل اخلاقي كه در ارائه خدمات مراقبت پرستاری پيش مي آيند مي پردازد.

توجه به اخلاق حرفه ای در حرفه های مرتبط با پزشکی از جمله پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می توان دلایل آن را اهمیت جلب اعتماد مردم، ارتقای کیفیت خدمات و  ارتقای حرفه ای (پروفیشنالیزم) نام برد. نظر سنجی موسسه گالوپ سالانه در کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا برای یک دوره تقریبا بیست ساله نشان داده است که  پرستاری از بین حرفه های متعدد در اغلب موارد از جنبه صداقت و اخلاقی بودن رتبه اول را به خود اختصاص داده است  که نشان دهنده اعتماد مردم به پرستاران است.

ارزش­های حرفه ای در  پرستاری جایگاه ویژه ای دارند. ارزش­ها به عنوان مبنای رویکرد ما به موضوعات، ايده­ها و اعمال هدايت کننده­ي رفتار تعريف شده­اند چنين ارزش­هايي در بردارنده­ي عقايدي در مورد اين که چه چيز صحيح، خوب يا مورد علاقه است، بوده و برانگيزاننده­ي رفتارهاي اجتماعي و حرفه­اي هستند. اين ارزش­ها استانداردهايي براي کار کردن و چارچوبي براي ارزشيابي رفتارها را فراهم مي­کنند و به صورت سلسله­وار و بر طبق سيستم ارزشي هر فرد اولويت بندي مي­شوند. ارزش­هاي حرفه­اي مسير و جهت اعمالي را که لازمه­ي رشد حرفه­ي پرستاري است فراهم مي­آورد و مي­تواند به عنوان پايه­اي براي تصميم­گيري در اعمال پرستاري باشد.

توجه و تأكيد بر توسعه و ترويج اصول و ارزش­هاي اخلاق حرفه­اي بویژه در دانشجویان پرستاری درحقيقت، سرمايه­گذاري براي تضمين پايبندي به اين اصول در جامعه طي سال­هاي پيش رو خواهد بود. برای اعتلای اخلاق حرفه ای به توسعه  ارزشهای حرفه ای بر اساس  اعتقادات، باورها و آموزه­هاي ديني و مذهبي حاكم بر هر جامعه باید دقت نظر زیادی نمود.

           پرستاران به واسطه نقشهای متعددی که در ارائه خدمات سلامت ایفا می کنند در رعایت اصول  چهارگانه اخلاق زیست پزشکی در این خدمات هم نقش موثری دارند. برای اطمینان از رعایت احترام به  اختیار مددجویان در  انتخاب اهداف درمانی بر اساس ارزشهای خود پرستاران نقش حامی ، شاهد و تایید کننده دارند. توجه خاص به کل وجود انسان ، مراقبت جامع و فلسفه کل نگری در پرستاری نشان از  توجه به اصل دوم اخلاقی یعنی سودمندی دارد. سودمندی ورای شایستگی های تکنیکی است و احترام به عقاید، احساسات و آرزوهای بیماران و خانواده آنها به اجرای این اصل کمک می کند همچنین پرستاران می توانند با حمایت از حقوق مددجویان سبب پیشگیری از هر گونه آسیب جسمی، روانی، مادی و معنوی به آنها شده و به تیم درمانی در جهت پیشگیری از خطا کمک شایانی نمایند.  همچنین با اولویت بندی و تشخیص نیازهای مراجعه کنندگان بخصوص در واحد تریاژ می توانند به رعایت عدالت کمک شایانی نمایند . با توجه به این که پرستاران تماس طولانی مدت با مددجویان و خانواده آنها دارند برخورد منصفانه ، ترجیح ندادن گروهی خاص بر گروهی دیگر، عدم تبعیض و پیش داوری و احترام به قانون و مقررات سبب نقش آفرینی آنها در اجرای رعایت اصل عدالت می گردد.

           شایان ذکر است که سلسله وبینارهای تخصصی شورای اخلاق پزشکی دانشگاه هر دوشنبه از ساعت 00/13 لغایت 00/15 و با امتیاز بازآموزی از دفتر آموزش مداوم دانشگاه برگزار می گردد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1400/01/21 - 14:51
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک