English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
اندیشکده بین المللی کرامت انسانی؛ نوزایی نهادهای علوم انسانی در انقلاب دانش بنیان

دکتر محمود عباسی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور در سرای دانش بنیان و فناوری‌‌های فرهنگی که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برپا شده است، به ایراد سخنانی پیرامون اندیشکده نوپای کرامت انسانی و ضرورت کنشگری نهادهای علوم انسانی در جُنبش دانش بنیان پرداخت.  

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، وی ابتدا به بیان مقدماتی پیرامون اهمیت ساحت علوم انسانی در جامعه و به ویژه مقوله اخلاق‌پژوهی و رویکرد نهادینه‌‌‌سازی اخلاق سازمانی و حرفه‌‌ای که تجلی پاسداشت کرامت انسانی است، پرداخت و گفت: پیشرفت‌‌های فناوری زمانی می‌‌تواند در خدمت سعادت جمعی باشد که علم اخلاق به موازات دیگر دانش‌ها توسعه یافته و امنیت و احترام و کرامت بشری را در حصار قواعد اخلاقی صیانت کند، مفهوم اخلاق زیستی در زمان حاضر قلمروی عام یافته و رسالت رفتارشناختی اخلاقی در قبال پدیده‌های مختلف مرتبط با زیست بشری را مطرح نظر قرار می‌‌دهد. در این راستا کرامت انسانی کلیدواژه و هسته اصلی است که می‌‌تواند علوم مختلف انسانی از الهیات و کلام و فلسفه گرفته تا فقه، اخلاق و حقوق را به هم پیوسته و کانون اندیشه‌ورزی، واکاوی و پژوهش قرار دهد.
 اندیشکده کرامت انسانی نیز با همین رویکرد و مشارکت اندیشمندان برجسته و توانمند در چارچوب هیأت امنا و شورای علمی و با استمداد از مدارس تخصصی و هیأت‌‌های اندیشه‌ورزِ اخلاق و معنویت، فلسفه و حکمت، ادیان و مذاهب، کلام و عرفان، فقه و حقوق، و کرسی‌‌های تخصصی نظریه‌پردازی مشتمل بر اللهیات زیست پزشکی، سلامت معنوی، حقوق بشر، اخلاق زیستی، فقه سلامت، حقوق سلامت و جامعه شناسی سلامت، که به مثابه بازوان فکری و اجرایی اندیشکده هستند، به فعالیت در این حیطه می‌‌پردازد
وی همچنین فقدان پیوند حوزه‌‌های علوم انسانی با عرصه دانش بنیان را به عنوان یک خلأ اساسی در فضای علمی-اقتصادی کشور مطرح نمود و اذعان داشت که امتیاز اندیشکده دانش بنیان بر دیگر نهادهای پژوهشی مبتنی بر تولید فکر، در این است که مجموعه ایده‌‌ها، برنامه‌‌ها و طرح‌‌ها در آن با ملاحظه خلاقیت، نوگرایی و گره گشایی توأم با پیش‌بینی سازوکارهای کاربردی برای آموزش، فرهنگ سازی ، تولید محتوا، مشاوره، نظارت و راهنمایی و به طور کلی تمامی خدماتی که می‌‌تواند برای عموم مردم و همچنین سازمان‌‌ها و نهادها اثربخش باشد، به ویژه با تأکید بر بکارگیری بهینه فناوری‌‌های جدید، صورت می‌‌پذیرد.
البته حُسن توجه نسبی آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا، که بر اساس ماده (3) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مصوب هیئت محترم وزیران مورخ 21/8/91، برای ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به تصویب رسیده است، افق روشنی برای توسعه و تحول در این حیطه فراهم ساخته است.
عباسی درباره این آیین‌نامه توضیح داد: در آیین نامه مزبور این امکان فراهم آمده که شرکت‌‌ها و موسسات فعال در حوزه علوم انسانی و صنایع فرهنگی به عنوان شرکت‌‌های مستعد دانش بنیان (نوع 3) مورد ارزیابی و تأیید قرار گیرند. به رغم مثبت ارزیابی شدن این اقدام هنوز حمایت از موسسات و شرکت‌‌های فعال در حیطه علوم انسانی کافی به نظر نمی‌‌‌‌رسد چه اینکه بسیاری از حمایت‌‌های لازم قانونی از این نوع نهادهای دانش بنیان استثنا شده است و لذا بایسته است که اهتمام بیشتری به این مسأله از سوی سیاستگذاران صورت گیرد.
وی با ذکر اینکه علوم انسانی از دیرباز در کشور ما مهجور بوده گفت: عملاً تحقیقات بسیاری که در این حوزه و در چارچوب دانشگاه‌‌ها و پژوهشگاه‌‌ها و ... به انجام می‌‌رسند، از حیث کاربردی مورد توجه و کاربست قرار نمی‌گیرند . این در حالی است که با پیوند و هم‌افزایی متخصصین و اندیشمندان می‌‌توان سازوکارهایی برای تبیین و اجرای طرح‌‌ها و برنامه‌‌هایی دانش بنیان بر مبنای پژوهش‌‌های علوم انسانی فراهم آورد و در چارچوب نهادهایی چون اندیشکده و ضمن تعامل با سایر نهادهای مربوطه به عینی‌‌‌سازی تأثیرات پژوهش‌های علوم انسانی در حوزه‌‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بذل توجه داشت
.

در این راستا، اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی، نهادی نوپا است که قصد دارد رویکردی نوین در حوزه‌‌های مرتبط با علوم انسانی با مشارکت نخبگان و پژوهشگران داشته باشد. بر این اساس، رسالت اندیشکده در اساسنامه تأسیس عبارت است از ایجاد نهادی علمی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اندیشه محور که در حوزه ایده‌پردازی، تصمیم‌‌‌سازی و توسعه فعالیت‌‌های کاربردی در عرصه علوم انسانی و رشته‌‌های مرتبط با کرامت انسانی (فقه، فلسفه، عرفان، اخلاق و حقوق)، ضمن بهره‌مندی از سرمایه نخبگان، دانش آموختگان و کنشگرانِ حوزه دانش و فناوری با تأکید بر رویکردهای دانش بنیان، ارتباطی وثیق، منسجم و هدفمند میان جامعه علمی و متخصصین و اقشار مختلف اجتماع (در قلمرو داخلی و بین‌المللی)، به منظور تسهیل دریافت انواع ایده‌‌ها، پشتیبانی‌‌ها و خدمات علمی، مشاوره‌ای، تحقیقاتی، نظارتی و ... برقرار می‌کند.
رییس اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی اضافه کرد: به نظر می‌‌رسد، در این شرایط توجه به اندیشکده‌‌های دانش‌بیان همان حلقه اتصال همگرایی اجتماعی به منظور حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی توأمان فرهنگی، علمی و اقتصادی باشد . آنچه که در توصیه‌های رهبر انقلاب با کلیدواژگانی چون علوم انسانی، دانش بنیان و جهاد تبیین، در سال‌‌های اخیر برجسته و نمایان شده، رهیافتی ارزشمند است که در چارچوب اندیشکده می‌‌تواند جامه عمل به تن نماید.
عباسی در پایان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با تلاش و توجه بی‌شائبه خود، بستری مساعد برای معرفی و فرهنگ‌‌‌سازی در حوزه فعالیت‌‌های دانش بنیان در عرصه علوم انسانی و صنایع فرهنگی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال فراهم آورده است، تشکر و قدردانی ویژه کرد.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت
.

 

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1401/03/01 - 18:34
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک