English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
باید صدای سالمندان شویم و از آن‌ها حمایت ‌کنیم

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حمایت، یعنی هر اقدامی که در آن توصیه، استدلال یا صحبتی به نفع دیگران صورت گیرد، گفت: در حمایت‌ها افراد به دنبال صدای خودشان ‌می‌گردند، تا جایی که در بسیاری از کشورها به پرستاران صدای بیماران گفته ‌می‌شود. ما نیز باید صدای سالمندان شویم و از آن‌ها حمایت ‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر فریبا برهانی، استاد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دهمین سلسله نشست سلامت سالمندی که به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه در حمایت از سالمندان باید به نیازهای آن‌ها توجه شود و تنها کسی که ‌می‌تواند درک کند سالمندان چه نیازهایی دارند، خود سالمندان هستند، تصریح کرد: در حمایت از سالمندان توجه به جنبه‌های اخلاقی نیز بسیار مهم است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اصول اخلاقی مبتنی بر چهار اصل است، توضیح داد: اولین اصل شامل خودمختاری و استقلال سالمند است. اینکه به توانمندی سالمند احترام گذاشته شود و به او کمک کنیم تا براساس ارزش‌های خود تصمیم بگیرد. دیگر سالمندی از حالت کلیشه‌ای قدیمی خارج شده است و به معنای شخص ناتوان و گوشه گیر ساکن در منزل یا در آسایشگاه نیست.‌

برهانی با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ساله که در آن مطرح شده است که سالمندان باید حق فعالانه در مشارکت و تصمیم‌های اجتماعی داشته باشند، افزود: هر چقدر به استقلال سالمندان احترام بیشتری بگذاریم و اجازه دهیم خودشان برای مسائل زندگی اجتماعی خود تصمیمی بگیرند، رضایت از زندگی و کیفیت زندگی آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری حفظ حریم خصوصی سالمندان به عنوان یکی از اصول مهم اخلاقی که باید مورد توجه قرار بگیرد، توضیح داد: دومین اصل اخلاق، سودمندی است. وظیفه ماست کاری برای سالمندان انجام دهیم تا به آن‌ها سود برسانیم. باید به جوانان یاد بدهیم که کار مفید برای سالمندان فقط تهیه آب و غذای مناسب نیست، بلکه باید از جنبه‌های روانی، اجتماعی و معنوی نیز به سلامت سالمندان اهمیت داده شود.

وی تاکید کرد: مراقبت کل‌نگر ما را به سودمندی ‌می‌رساند. در مراقبت‌های پزشکی نیز سودمندی ورای مراقبت کل‌نگر است.

برهانی با بیان سومین اصل اخلاقی یعنی ضرر نرساندن به دیگران، گفت: ما اجازه نداریم عامدانه از منظر جسمی، روانی، اخلاقی و معنوی به سالمندان ضرر برسانیم. برای مثال اگر سالمندی اعتقاد دارد که برای گرفتن شفا، پارچه سبز به دستش ببندد، ما حق نداریم او را از این کار نهی کنیم و مانعش شویم.

وی به اصل چهارم اخلاق یعنی عدالت پرداخت و تصریح کرد: یعنی اینکه هر کس آن چیزی را که شایسته آن است، دریافت کند. گاهی نیز عدالت معنای برابری ‌می‌دهد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید از هر دو بعد عدالت را مدنظر داشت، گفت: با وجود اینکه وقتی از اخلاق صحبت می‌کنیم، باید به اصول اخلاقی توجه کنیم، اما گاهی این امر میسر نیست و ممکن است تصمیمات ما اصولی پیش نرود. لذا برای حمایت از سالمندان لازم است تا با ارتباط مناسب و مشارکت همه افراد جامعه، ارائه خوبی از مهارت‌های خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حمایت یک تغییر نگرش و دیدگاه است، گفت: برگزاری این نشست خود نوعی حمایت محسوب ‌می‌شود، چون مشارکت، تعامل، تغییر دیدگاه و آگاهی ایجاد می‌کند.

برهانی با یادآوری اینکه لازم است تا در رسانه‌ها چهره‌ دیگری از سالمندان ارائه کنیم، یادآور شد: در حال حاضر تعداد کمی از سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت ‌می‌کنند و نیاز به فعالیت‌های بیشتری وجود دارد.

 

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

 

تاریخ انتشار: 1401/06/23 - 15:35
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک