English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
نقض حقوق بشر در آغاز هزاره سوم بیش از نیمه دوم قرن بیستم است

رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: نقض حقوق بشر در آغاز هزاره سوم بیش از نیمه دوم قرن بیستم است.

 

 به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری دکتر محمود عباسی، رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری که در همایش حقوق بشر آمریکایی سخن می گفت، با بیان این که هدف حقوق بشر حمایت از حقوق انسانی است، اظهار کرد: این حقوق فارغ از رنگ و نژاد و ملیت است. اگر از حقوق ذاتی بشر سخن می‌گوییم، به این معنا است که آدمی از آن رو که آدمی است دارای کرامت و این ارزش والا است. هنر بشر نیمه اول قرن بیستم، پس از گذار از میلیون ها کشته و آواره و عبور از تلی از جنازه‌ها، کشف این حقیقت بود که انسان کرامت دارد و قطع نظر از رنگ و نژاد و ملیت باید کرامت او پاس داشته شود.
وی همچنین گفت: جهان پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر شاهد تحول بود و تلاش داشت تا به نقطه ایی برسد که صلح و آرامش و امنیت را فرا روی جامعه بشری قرار دهد اما از آغاز هزاره سوم وضع به گونه ای دیگر رقم خورد. حقوق بشر فی نفسه حقوق خاص یک منطقه یا جغرافیا و کشور نیست که آن را حقوق بشر آمریکایی یا آسیایی و آفریقایی بنامیم؛ اما این نگاه دقیق و ظریف رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعریظ ایشان به مقامات آمریکایی است که حقوق بشر را ابزاری برای دست یابی به اهداف نامشروع خود قرار داده‌اند. دولتمردان آمریکایی در طول تاریخ جنایات خود حقوق بشر را نادیده انگاشته و از آن عبور کرده اند و باید آغاز هزاره سوم را از حیث نقض حقوق بشر دشوار تر از نیمه دوم قرن بیستم بدانیم. آمریکایی ها خود را نسبت به سایر جوامع انسانی برتر و بالاتر می پندارند. وقتی از حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌شود انتظار این است که در یک کشور پیشرفته ارزش‌های حقوق بشری موج بزند و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، اما این انتظار نتیجه معکوسی را رقم می‌زند. گسترش دامنه تروریسم به عنوان بزرگترین پدیده نقض حقوق بشر و برهم زننده نظم و امنیت بین المللی حاصل نگاه گزینشی و استانداردهای دوگانه آمریکائیهاست.
ما شاهد دنیای وارونه ای هستیم که ارزش های آن را ناقضان حقوق بشر تعیین می کنند. دنیای وارونه ای که تروریسم را خوب می پندارد اگر در خدمت آنان باشد و آن را بد می پندارد اگر در برابر آنها باشد.
دکتر عباسی در تشریح نقض حقوق بشر در آمریکا با اشاره به اینکه شالوده فرهنگ آمریکایی بر تبعیض نژادی و ظلم استوار است گفت: از بدو استقلال آمریکا از بریتانیا ما شاهد سیاست های نژآد پرستانه و تبعیض آمیز نسبت به رنگین پوستان هستیم که اقدامات قهری و ظالمانه آنها هزاران کشته و آواره و مجروح بر جای گذاشته است.
وی سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا از مداخلات نظامی و جنگ های تجاوزکارانه گرفته تا کاربرد سلاح اتمی و شیمیایی بخش دیگری از جنایات علیه بشریت و نقض حقوق بشر توسط آمریکایی است.
آمریکا اولین و تنها کشوری است که از سلاح هسته ای و بمب اتمی استفاده کرده است. تنها کشوری است که به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل نپیوسته است . ایالات متحده تاکنون به عضویت دیوان کیفری بین المللی در نیامده و اخیراً شاهد بودیم که به عنوان بزرگترین کشور در تولید گازهای گلخانه ای از پیمان پاریس خارج شد.
معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در ادامه افزود: در آغاز هزاره سوم ما شاهد جنگهای تجاوزکارانه آمریکا به افغانستان و عراق بودیم. حمله به سکوهای نفتی ایران، شلیک موشک به هواپیمایی مسافربری ایرانی، ایجاد زندان های مخوف گوانتانامو و ابوغریب، حمایت از عمال آل سعود در جنگ تجاوزکارانه علیه یمن، مداخله نظامی در سوریه و عراق و صدها جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی نمایش روشنی از نقض حقوق بشر و یا عبارتی دقیق تر به تصویر کشیدن حقوق بشر آمریکایی است.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1396/04/19 - 17:56
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک